In maart is er een kamerbrief opgesteld door ministers Hugo de Jonge en Sander Dekker. Hierin staat dat er van jeugdhulpaanbieders wordt verwacht dat ze tijdig maatregelen nemen om eventuele financiële en/of organisatorische problemen te voorkomen en, wanneer dit niet lukt, met betrokken partijen zoals gemeenten (inkopers) in overleg gaan over een oplossing. Blijft deze statement gelden tijdens deze onzekere tijden? Welke stappen kun je als zorgaanbieder zelf al nemen? Hoe kun je ervoor zorgen dat je zorgaanbod zo goed als het gaat door kan lopen? Dit zijn vragen waarop ik antwoord probeer te geven in mijn tweede blogartikel.
Financiën
Ondanks dat we in de zorgwereld niet graag commercieel willen worden genoemd is het belangrijk dat er financiële middelen zijn om je staande te kunnen houden. Het is dus de draagkracht van de zorg die aangeboden wordt. Geld in de zorg is altijd al een punt van discussie. Nu in deze tijd speelt er nog meer onzekerheid. Want als je niet meer in staat bent je volledige diensten uit te oefenen vanwege de Coronacrisis, behoor je dan nog wel de toegekende zorggelden te ontvangen vanuit een JW, WMO of WLZ indicatie?
Het antwoord is dat de overheid een beroep doet op gemeenten om de gelden zoveel mogelijk door te laten lopen. Dit zodat de zorg gecontinueerd kan worden en cliënten niet de dupe zijn van een financiële stop. Voornamelijk bij activiteiten als dagbesteding, ambulante zorg en individuele begeleiding zullen er maatregelen genomen moeten worden. Het is niet verantwoord om een grote groep mensen bij elkaar te zetten in deze tijd. Gemeenten moeten uiteindelijk wel zelf beleid voeren. Daarom kan het zijn dat je toch in een discussie belandt met jouw centrumgemeente omtrent de financiën.
Zoals voor velen al bekend zal zijn heeft de overheid maatregelen getroffen voor financiële steun bij ondernemingen. Wanneer de gemeente toch heeft gekozen om de financiële stroom te sluiten of als er sprake is van een flinke omzetdaling ten opzichte van vorig jaar. Kun je aanspraak maken op het noodfonds overbrugging werkgelegenheid bij het UWV zodat de personele kosten gedeeltelijk worden gecompenseerd. Verder bestaat de mogelijkheid dat je organisatie in aanmerking komt voor een tegemoetkoming schade COVID-19 en zijn er mogelijkheden om versoepeling te vragen bij de belastingaangifte en lopende leningen.
Hulp op afstand
Uiteraard wil je als zorginstelling proberen om de kwaliteit van de geleverde zorg zo veel mogelijk te borgen. Toch zul je in deze tijd concessies moeten doen. Dat kan zitten in het minder beschikbaar hebben van personeel, het niet kunnen aanbieden van activiteiten of het minder contact kunnen houden met cliënten. Ik wil hier een aantal tips noemen om toch zo goed mogelijk te zorgen voor continuïteit van zorgaanbod.
- Creëer stabiliteit door het zorgaanbod op vaste momenten doorgang te laten geven. Blijf hier consequent in. Ook als je normaal gesproken gaat wandelen met een cliënt of als je een zorgboerderij bent waar een cliënt de hele dag deelneemt aan een programma.
- Betrek actief ouders / verzorgers bij het proces. Ouders kunnen helpen om het zorgproces te continueren. Houd hierbij wel rekening met het feit dat ouders niet kunnen worden ingezet als hulpverlener en dat jij je vertrouwensband met de cliënt behoud. Ze kunnen echter wel bijvoorbeeld kleine opdrachten uitvoeren met hun kinderen. Daarnaast hebben ouders in deze tijden zelf wellicht meer hulpvragen. Het lijkt me dan zeer nuttig om een gedeelte van de toegekende zorgtijd, te besteden aan het bieden van ondersteuning van ouders.
- Blijf zichtbaar. Om voort te bouwen aan je pedagogische relatie is het belangrijk dat je als hulpverlener letterlijk zichtbaar blijft. Dat kan door videocontact maar ook regelmatig iets van je laten horen en oprechte interesse tonen helpt ontzettend.
- Wees creatief. Als er iets is waar deze tijd om vraagt is het creativiteit. Er blijkt ineens zo ontzettend veel mogelijk op afstand. Er zijn online platforms waar je met cliënten bordspellen kunt spelen. Je kunt op afstand sportsessies organiseren, sociale vaardigheidstrainingen in Microsoft Teams.. ga zo maar door. We leven in een digitaal tijdperk, maak daar gebruik van. Het kan zelfs zo zijn dat je op deze manier meer bereikt dan normaal.
Urgente hulpvragen
Een hele belangrijke is dat je als zorginstelling zorgt dat er altijd iemand beschikbaar is voor urgente zorgvragen. Bij voorkeur is dat natuurlijk een vast contactpersoon van de cliënt. Wees hierin ook bereid om nieuwe cliënten aan te nemen als er een urgente hulpvraag is. Wees ook hierin creatief en wees overtuigd dat je zelfs in deze tijd, op afstand waarde toebrengt voor de cliënt. Ik geloof in ieder geval oprecht dat het mogelijk is!
Ben je beland in een discussie met de gemeente of heb je nog vragen naar aanleiding van dit artikel. Neem gerust contact op!
Marie de Jonge
Ik geloof ook dat het belangrijk is om in deze tijd je zichtbaarheid te vergroten of in ieder geval te behouden. Creativiteit en het inspelen op de huidige situatie is een must. Gelukkig blijft er altijd veel werkgelegenheid in de zorg!
Maartje van Os
Precies Marie. Ik denk dat nu, meer dan ooit, zichtbaar wordt hoe groot de behoefte is aan goede zorgmedewerkers.
Vincent
Ik denk dat hulp op afstand op dit moment belangrijker is dan dat het ooit geweest is. Ook kan hulp op deze manier wellicht ook efficiënter worden voor bepaalde groepen. Daarnaast kan tijd die bespaart wordt nu beter besteed worden aan persoonlijke hulp.
Esther Holten
Ik kan mij ook herinneren dat het een uitdaging was om hulp op afstand te bieden. Het betrekken van naasten in je omgeving is een goede optie. Het vergt daarnaast veel creativiteit om oplossingen te vinden.