Advies nodig?

Samen gaan we een plan van aanpak maken en uitvoeren

Wat versta ik onder advies?

Advies kan bij mij gaan over meerdere facetten binnen de organisatie. Enerzijds kan ik adviseren over organisatorische uitdagingen en anderzijds over complexe casuïstiek. Het kan voorkomen dat er bijvoorbeeld een discussie ontstaat met een cliënt of met een gemeente. Ik kan dan objectief oordelen wat de vervolgstappen kunnen zijn zodat we samen verder kunnen.

Wat hier onder valt is onder andere het geven van voorlichting en advies over coördinatie en begeleiding van activiteiten op het gebied van welzijnswerk. Verder ook het verstrekken van advies en informatie bij vragen of problemen op maatschappelijk gebied. Met name gericht op psychosociale hulp.

Organisatorisch

Vraagstukken op organisatieniveau kunnen gaan over op te zetten trainingsprogramma’s voor personeel, hoe te voldoen aan zaken binnen het door de gemeente opgestelde kwaliteitskader of hoe beleid te implementeren.

Wet- en regelgeving

Er kan onduidelijkheid bestaan over hoe wet- en regelgeving binnen de zorg op jouw organisatie van toepassing is. Zeker wanneer je als kleine of middelgrote organisatie te maken hebt met verschillende producten binnen verschillende gemeenten, kun je soms door de bomen het bos niet meer zien. Het is dan fijn om een externe partij te hebben die overzicht en advies biedt op deze zaken. Dit kan bijvoorbeeld gaan over een stuk contractmanagement, PGB of verantwoording van zorggelden.

Complexe casuïstiek

Binnen kleinere organisaties is er niet altijd een gedragswetenschapper in huis. Het kan prettig zijn om op te kunnen schalen naar een gedragswetenschapper wanneer er sprake is van een complexe hulpvraag bij een van de cliënten. Soms kan ruggespraak al voldoende zijn maar indien nodig is er ruimte om samen naar te casus te kijken en kan ik aansluiten bij gesprekken. Op deze manier kun je hulp op maat bieden aan kwetsbare kinderen en jongeren zonder dat er direct gezocht moet worden naar een andere plek waar de cliënt terecht moet voor zijn zorgvraag.

Een zorginstelling heeft vanuit het kwaliteitskader vaak een klachtenregeling. Hierbij ben je aangesloten bij een klachtenportaal. Toch kan het prettig zijn om klachten van cliënten op te lossen door samen in gesprek te gaan. Dit kan door een externe te betrekken als een soort mediator.

Advies binnen jouw organisatie

Soms is het lastig om zaken van binnenuit op te lossen. Dit kan te maken hebben met het ontbreken van de juiste expertise of te veel emotionele betrokkenheid. Ik sta persoonlijk heel erg voor het delen van expertise. Ik denk dat we alleen daarmee kunnen bereiken dat onderwijs en zorg maatwerkgericht is. Daarom maak ik zelf gretig gebruik van trainingen, adviezen en coaching.

Het begint altijd met een vrijblijvend consult en kan leiden tot een samenwerking of partnerschap. Ik vind het ontzettend belangrijk om vanuit de waarden van de organisatie te handelen. Daarom betrek ik het liefst meerdere medewerkers van de organisatie in het proces.

Voor wie?

Zorginstellingen gericht op

  • Dagbesteding
  • Behandeling / diagnostiek
  • Beschermd / begeleid wonen
  • Ambulante zorg
  • Psychiatrie
  • Verslavingszorg

Onderwijsinstellingen

  • Primair (speciaal) onderwijs
  • Voortgezet (speciaal) onderwijs
  • Praktijkonderwijs
  • Samenwerkingsverband

Gemeenten

  • Sociaal domein
  • Leerplicht